02177355340 - 02177358665 info@t-dco.ir
نان فطیر
نان فطیر

   نان فطیر

 

موادلازم

 

·        ۱ ق غ خمیر مایه

·        ۱/۴ لیوان آب ولرم

·        ۴ ق غ شکر

·        ۴ لیوان شیر

·        یک و نیم لیوان ماست

·        ۱ ق غ بیکینگ پودر

·        ۳/۴ لیوان روغن مایع

·        ۱ ق چ نمک

·        (به دلخواه) ۱عددتخم مرغ

·        به میزان لازم آرد

·        ۱۰۰ گرم کره

·        ۱ قاشق چ زعفران ساییده

نکات👇

۱- شیر را ولرم کنید.

۲- عموما در فطیراز بیکینگ پودراستفاده نمی شه، ولی برای دستورهای خانگی و برای خوب پفکردن، کمی بیکینگ پودراستفاده میشه.

۳- آرد میزان دقیقی نداره،تقریبا ۸ لیوان کم کم به مواد اضافه کنید تا حدی که خمیر به دست نچسبه.

۴- خمیر باید درکل به مدت دو ساعت  استراحت کنه.

۵- با این میزان مواد حدود ۸ تا ۱۰ فطیر درست میشه. می تونید از نصف مواداستفاده کنید.

۶- برای داشتن بافت منسجم تر می تونید یه تخم مرغ به خمیر اضافه کنید.

 

📝شروع

خمیر مایه را به همراه آب ولرم و ۱ ق غ شکر ترکیب کنید و برای ۱۰ دقیقه کنار بذارید تا عمل بیاد.شیر ولرم، ۱ لیوان ماست، بیکینگ پودر، ترکیب خمیرمایه، ۲ ق غ شکر، روغن، نمک و ۱ عدد تخم مرغ (به دلخواه) را در کاسه ی بزرگی ریخته وبا هم خوب.مخلوط کنید.

آرد الک شده را کم کم به مواداضافه کنید وابتدا با ویسک و بعد با دست چرب شده ورز بدین، تا خمیر شکل بگیره و به دست نچسبه.  روی خمیر را بپوشونید و  برای ۱/۵ ساعت در محلی گرم بذارین،تا حجم خمیر ۲ برابر بشه.

خمیر رو چانه کنید. با این مقدار مواد حدود ۸ تا ۱۰ عدد فطیر خواهید داشت. روی خمیرو بپوشونید و دوباره برای حدود ۳۰ دقیقه دیگر کنار بذارید تا حجیم بشن.برای مواد میانی فطیر ۱۰۰ گرم آردرا در ماهیتابه تفت بدین، تا طلایی رنگ شود، کره و درصورت تمایل ۱ قاشق غذاخوری شکر  اضافه کنید و با هم ترکیب کنید.برای روی فطیر ها نصف پیمانه ماست را با کمی زردچوبه ترکیب کنید. هر چانه را به شکل کاسه گود کنید، ۱ قاشق غذاخوری سر پر ازمواد میانی در آن قرار دهید و سرش و ببندید. وروی سطح کار آردپاشی شده باکمک انگشتان دست به شکل گرد و به پهنای تقریبا یک و نیم سانتی متر باز کنید. از مواد رویه،روی فطیر بمالید و با نوک قاشق روی آن طرح بندازید. همچنین با چنگال آن را از چند محل سوراخ کنید.اگرفطیر ها را در فر می پزید، فر را از قبل با حرارت ۱۷۰ درجه سانتی گراد گرم کنید و آنها را برای ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در طبقه ی وسط فر،تا زمانی که طلایی رنگ بشن،بپزید. می تونید فطیر ها را روی گاز و درتابه بپزید. تابه را روی حرارت متوسط بذارین و گرم کنید. ازشعله پخش کن استفاده کنید. فطیر را درتابه داغ بگذارید وبرای حدود۱۰ دقیقه از هر طرف، تا طلایی رنگ بشه.