02177355340 - 02177358665 info@t-dco.ir
کیک برگردان شلیل
کیک برگردان شلیل

کیک برگردان شلیل

 

 

مواد لازم و طرزتهیه:

🔹برای کیک‌های  برگردان، اول سس کارامل برای کف قالب لازمه و بعد میوه‌ی خرد شده روی کارامل و در آخر مایه‌ی کیک ساده که درنهایت بعد از پخت، باید کیک رو برگردونید. کارامل به دو صورت خشک و تر تهیه میشه. در روش خشک، بدون افزودن آب حرارت داده میشه. فرآیند تهیه‌ی کارامل نیازبه حوصله و البته حرارت ملایم داره.

🔹شکر: ۱۰۰ گرم(۲/۳ لیوان)/ کره: ۲۰ گرم/ شلیل: یک عدد درشت

🔹شکر رو داخلیه تابه با سطح مناسب بریزید. ظرف رو روی حرارت ملایم قراربدید (حرارت اگه زیاد باشه زود تغییر رنگ میده و تیره و تلخ میشه). لازم نیست مدام شکر رو هم بزنید. شکر کم کم شروع به تغییر رنگ و آب شدن میکنه که در این مرحله بهآرومی شکرهایی که نرم شدنو دارن ذوب میشن رو با قاشق چوبی یا لیسک با شکرهایی که هنوز سفیدن مخلوط کنید تا کم کم همه‌ی شکرها طلایی و ذوب میشن.حالا کره رو اضافه و مخلوط کنید. قالب کیک رو روی حرارت خیلی ملایم قرارداده و خیلی سریع سس رو داخل قالب ریخته و پخش کنید، بعد شلیل خرد شده رو روش بچینید.

این سس با سرد شدن، سریع سفت میشه،اما اگه قالب روی حرارت باشه، راحت پخش میشه. درضمن دمای سس خیلی بالاست پس موقع کار مراقب باشید.

🔸برای کیک ساده:

تخم‌مرغ: ۳ عدد

شکر: نصف لیوان

وانیل: نوک ق چ

شیر: نصف لیوان

روغن‌مایع: کمی کمتر از نصف لیوان

گلاب: ۲ ق غ

آرد سفید: ۱/۵ لیوان

ب‌پ: یک ق چ

🔸آرد و ب‌پ رو مخلوط و الک کرده و کنار بذارید. تخم‌مرغ‌ها، وانیل و شکر رو با دور تند همزن برقی حدود ۵دقیقه بزنید تا کرمی رنگ و کشدار بشه.شیر، روغن و گلاب رو اضافه و در حد مخلوط شدن هم بزنید. مخلوط آرد و ب‌پ رو طی دو تا سه مرحله با الک به مواد اضافه و با لیسک یا همزن دستی به شکل دورانی مخلوط کنید تا کاملا یک دست بشه.

🔸مایه‌ی کیک رو داخل قالب ریخته و در فر از یه ربع قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجهبه مدت تقریبی ۴۵ دقیقه بپزید (با خلال دندان چک کنید و اگه تمیز خارج شد یعنی پخته).

🔸اگه کارامل خیلی خنک بشه،امکان سفت شدنش وجود داره و شاید کیک راحت از قالب خارج نشه، بنابراین کمی بعد ازاینکه از حرارت اولیه افتاد، کیک رو از قالب خارج کنید.

#نکته:

بجای شلیل ازسیب یاهلو هم می تونیداستفاده کنید.

😘نوش جونتون.