02177355340 - 02177358665 info@t-dco.ir
نان خشخاشی
نان خشخاشی

نان خشخاشی

 

·        خامه‏ مخلوط با عسل  ۱/۲ لیوان

·        دانه خشخاش   ۳ ق غ

·        شکر   ۳/۴ لیوان

·        نمک   ۱/۴ قاشق چای خوری

·        کره یا روغن   ۱/۲ لیوان

·        شیر   ۱,۱/۳ لیوان

·        تخم مرغ   ۳ عدد

·        مایه خمیر   ۱ ق غ

·        آرد   ۴ لیوان

·        کشمش ۲_۳ق غ

·        وانیل نوک ق چ

 

👩🍳طرز تهیه

۱- شیر گرم را داخل کاسه ای بریزیدو پودر مایه خمیر ، 1 ق غ شکر و  کمی آرد به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا عمل بیاد.

۲-  روی ظرف را بپوشونید و به مدت 1 ساعت در جای گرمی بذارین تا حجمش بیشتربشه.

۳- پس از این مدت زمان خمیر را به آرامی با قاشق هم بزنید و کره آب شده را کم کم به آن اضافه و مخلوط کنید

۴- حالا 3 عدد تخم مرغ را اضافه کنید و خوب هم بزنید در ادامه بقیه شکر ، وانیل و 1 لیوان آرد الک شده رانیز اضافه نمایید و خوب مخلوط کنید.

۵- پس از اینکه تمام موادخوب مخلوط شدند بقیه آرد باقی مانده رابا الک کم کم اضافه کنید و بادور کند همزن و پره های مخصوص هم زدن خمیر حدود 10 15 دقیقه خمیر را هم بزنید

۶-  پس از این مدت زمان روی کاسه را بانایلون بپوشانید و به مدت 2 3 ساعت در جای گرمی قرار بدینتا حجم خمیر زیاد بشه ( این خمیر ترد و کمی چسبندهاست ).

۷- دانه های خشخاش رابا چند لیوان آب داخل کاسه ای بریزید تا جایی که آب روی خشخاش هارا بپوشاند و پس از 15 دقیقه آب روی خشخاش را خالی کنید تا ناخالصیهای آن گرفته بشه.

۸- بعد دانه های خشخاش رابا ۱ لیوان آب داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار بدین تا به جوش بیاد ، پس از به جوش آمدن از روی حرارت بردارید و30 دقیقه صبر کنید و مجدد روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاد

۹- مجدد از روی حرارت بردارید و 30 دقیقه صبر کنید سپس داخل پارچه ای بریزید و خوب ابکشی کنید ( دقت کنید که دانه های خشخاش نجوشن).

۱۰- خمیر را پس ازحجیم شدن به 4 قسمت مساوی تقسیم کنید و هر قسمت راجداگانه پهن کنید، دانه های خشخاش را با خامه عسلی خوب مخلوط کنید ( مخلوط1/2 لیوان خامه و 5 قاشق غذاخوری عسل )

۱۱- سپس به 4 قسمت مساوی تقسیم کنید و هرقسمت را روی یکی از خمیرها پخش کنید

۱۲- روی هر کدام کمی کشمش بپاشید و هر تکه خمیر راجداگانه رول نمایید.

۱۳-  کف سینی فر کاغذ روغنی بیندازید و 4 خمیر را با فاصله زیاد از هم روی کاغذ قراردهید ، برای روی خمیرها 1 سفیده تخم مرغ ، 1/2 قاشق چایخوری خامه و 1/2 قاشق چایخوری پودر قندرا مخلوط کنید و با قلم و روی خمیرها بمالید

۱۴- سپس سینی خمیرها را به مدت 1 ساعت در جای گرمی قرار بدین تا حجم خمیرها بیشتر بشه.

۱۵- پس از این مدت سینی را داخل فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کرده اید و گرم شده است به مدت 30 دقیقه قرار دهید ، پساز اینکه روی نان هاطلایی شد از فرخارج کنید و اجازه دهید نان ها خنک شوند سپس بصورت رولت برش بزنید و سرو کنید.