02177355340 - 02177358665 info@t-dco.ir
نان پریتزل
نان پریتزل

نان پریتزل( یک نان خوشمزه آلمانی است . این نان بافتی بسیار عالی داره وبه عنوان میان وعده ای خوشمزه و عصرانه ای لذیذ خصوصا برای بچه هام ناسبه

 

📝مواد لازم

شیر              یک فنجان

کره             ۵ قاشق غ

خمیر مایه        ۲۰ گرم

نمک          یک  قاشق چ

شکر            ۳ قاشق غ

آرد         ۲ ویک چهارم پیمانه                 

دارچین      به اندازه لازم 

 

          طرز تهیه :

 

ابتدا فر را با ۲۰۰ درجه سانتی گراد روشن کنید تاگرم بشه. شیر را گرم کنید تا ولرم بشه.یعنی اگر دستخود را داخل شیر کردید احساس گرما بکنید امادست نسوزه. خمیر مایه ونصف ق غ شکر را  به شیر ولرم اضافه کنید تا عملکنه و وربیاد. خمیر مایه بعد از حدود ۵ دقیقه شروع به ور آمدن می کنه.وقتی حباب زدو حجم مایه زیاد شد آماده استفاده اس.یک پیمانه از آرد و شکر را باالکبه شیراضافه کنید و هم بزنید تا آرد و شکر با شیرو خمیر مایه یک دست شده و غلیظ بشن.بعد۲ قاشق از کره راذوب کنید و بهمایه اضافه کرده ومواد را خوب مخلوط کنید.باقی مانده آردو نمک  راباالک اضافه کنید و مجددمخلوط کنید. اگرپسازمخلوط کردن خمیر چسبناک بود و نیاز به آرد بیشتری دارد.با احتیاط و بایک قاشق غذاخوری (یک قاشق )آرد اضافه کنیدوبهمبزنید تا خمیر کاملا شکل بگیره و به دست نچسبد.اگربیش ازحد آرد اضافه کنید خمیرسنگین شده و نتیجه کارشما خوب نمیشه. خمیر را گرد کنید و درکاسه چربشده بذارید. روی ظرف سلفون بکشید و خمیر را یک ساعت استراحت بدین تا حجم آن دو برابر بشه.بهتره جای نگهداری خمیر گرم باشه.بعد از ور آمدن و آماده شدن خمیر ابتدا چند دقیقه ورز بدین تاپف خمیر گرفته بشه و بعد یک چانه کوچک از آن بردارید. با دست و روی سطح میزخمیر را باز کنید و به شکل رشته نازک طناب در بیاورید.مطابق تصویر خمیر را شکل دهید.

ابتدا آنرا به شکل منحنی تا کنید و شبیه حرف u در بیارین بعد دو سر خمیر را از هم رد کنید. دو سرد شده را به هم گره بزنید.دو سر را با گره وسط روی قسمت پایینی خمیر برگردانید.حالا۲ ق غ شکر را با یک ق غ آبجوش خوب حل کنید وکمی روغن مایع به آن اضافه کنید وخوب بهم بزنید و با برس روی خمیرهای آماده بزنید.نان ها بعداز رومال کردن شیرین وبراق میشن. سینی روتوی فربذارین(۱۰ دقیقه) تا روی نانها طلایی بشه.یه کاسه کوچولو آبتوی فربذارین تا نان ها نرم بمونند. بعدازخنک شدن با مخلوطی از پودرقند ودارچین؛نانها روتزیین کنید.

نوش جان