02177355340 - 02177358665 info@t-dco.ir
کلمپه کرمانی
کلمپه کرمانی

 

کلمپه کرمانی

مواد لازم :

·       کره۱۲۵گ ،

·       روغن نیمه جامد۱۲۵گ

·       پودر شکر۷۰گ

·       تخم مرغ۱عدد ،

·       عسل یا شیره۲۰گ ،

·       شیرولرم ۱و۱/۴پ ،

·       آب ولرم۱/۸پ ،

·       ارد۴پ.یا۵۸۰گرم ،

·       هل ساییده۱ق چ ،

 🌼 مواد میانی :

·       خرمای پاک شده۳۵۰گ

·       گردو نگینی۱۵۰ ،

·       هل ساییده۴ق چ ،

·       زیره  ساییده ۱ق چ

·       میخک۱/۲ق چ

·       ، دارچین۱ق چ ،

·       جوز۱/۸ق چ

 

🌼نکته:

ادویه ها را کم نکنید عطر و مزه کلمپه به ادویه اونه اگر کم. یا حذف کنید فقط دارید نان و خرما می‌خورید

👇شروع:

پودرشکر و کره وروغن را می‌زنیم تا پوک بشه. تخم مرغ و عسل و پودر هل را اضافه کرده و در آخر شیر وآب ولرم و خوب مخلوط میکنیم . (در این مرحله اگر خواستیم کلمپه زعفرانی درست کنیم۱/۴ق چ پودر زعفران اضافه میکنیم) و در آخر آرد را کم کم اضافه میکنیم تا خمیر لطیفیکه به نرمی لاله گوش باشه درست کنیم .

حالا خمیر را درکیسه فریزر گذاشته وبه شکل مستطیل میکنیم و نیم‌ساعت در یخچال استراحت میدیم .بعد خمیر را کم کم به به ضخامت۳میلی باز میکنیم قالب می‌زنیم و از مواد خرمایی که خوب مخلوط شده  وسط خمیر میذاریم.طوری که لبه خمیر خالی باشه.بعد یک خمیر دیگه روی خرما گذاشته و با مهر خوب و عمیق نقش میندازیم.مهر بایدحتما شیارهای عمیق داشته باشه و تا جایی‌که به خرما برسه روی خمیر فشار بدید که بعد از پخت نقش مهر روی شیرینی بماند.حالا دور شیرینی را با انگشت سبابه و شست میپیچیم و تزئین میکنیم و در فر از قبل گرم شده با حرارت۱۷۵درجه و طبقه بالا می‌پزیم تا قسمت چین دار شیرینی طلایی بشه.

🌸نکته:

 دوستان فقط سرعت عمل داشته باشید یا چند  نفری درست کنید که خمیر مدت طولانی نمونه چون سفت میشه.نکته دیگه اینکه هر دفعه مقداری خمیر بردارید وتا آخر قالب بزنید و  بعدیک تکه خمیر دیگه بردارید که خمیر هی ورز نخورهچون به روغن میفته و کش میاد.