02177355340 - 02177358665 info@t-dco.ir
نان فطیرتبریز 🍞
نان فطیرتبریز 🍞

🍞نان فطیرتبریز

 

موادلازم

 

·       ۱ قاشق غذاخوری خمیر مایه

·       ۱/۴ لیوان آب ولرم

·       ۴ قاشق غذاخوری شکر

·       ۴ لیوان شیر

·       یک و نیم لیوان ماست

·       ۱ قاشق غذاخوری بیکینگ پودر

·       ۳/۴ لیوان روغن

·       ۱ قاشق چای خوری نمک

·       (به دلخواه) ۱عدد تخم مرغ

·       به میزان لازم آرد

·       ۱۰۰ گرم کره

·       ۱ قاشق چ زعفران ساییده

فطیر در نقاط مختلف ایران به روش های متفاوتی پخته می شود. در اینجا دستور پخت این نان خوشمزه به روش تبریزیان را با کمی تغییر برای پخت در منزل داریم. این نان می تواند انتخاب خوبی برای میانوعده شما و فرزندانتان باشد.

نکاتی در مورد تهیه ی نان فطیر تبریز:

۱- شیر را ولرم کنید.

۲- عموما در فطیراز بیکینگ پودر استفاده نمی شود، ولی برای دستورهای خانگی و به این دلیل که فطیرهاخوب پف کند، کمی بیکینگ پودر به آن اضافه می کنیم.

۳- آرد میزان دقیقی ندارد، تقریبا ۸ لیوان. آن را کم کم به مواد اضافه کنید تا حدی که خمیر به دست نچسبد.

۴- خمیر باید درکل به مدت دو ساعت و نیم استراحت کند.

۵- با این میزان مواد حدود ۸ تا ۱۰ فطیر خواهید داشت. ممکن است کار کردن با این میزان مواد برای باراول کمی سخت باشد، می توانید برای بار اول از نصف مواد استفاده کنید.

۶- برای داشتن بافت منسجم تر می تونید ۱ عدد تخم مرغ هم به خمیر اضافه کنید.

 

📝شروع

خمیر مایه را به همراه آب ولرم و ۱ قاشق غذاخوری شکر در کاسه ی کوچکی با هم ترکیب کنید و برای ۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا عمل بیاید.

شیر ولرم، ۱ لیوان ماست، بیکینگ پودر، ترکیب خمیر مایه، ۲ قاشق غذاخوری شکر، روغن، نمک و ۱ عدد تخم مرغ(به دلخواه) را در کاسه ی بزرگی ریخته و با هم مخلوط کنید.آرد الک شده را کم کم به مواد اضافه کنید و آن را ورز دهید، تا خمیر شکل بگیرد و به دست نچسبد. خمیر را کمی دیگر ورز دهید، سپس روی آن را بپوشانید و آن را برای ۲ ساعت در محلی گرم قرار دهید،تا حجم خمیر ۲ برابر شود.خمیر را چانه کنید. با این مقدار مواد حدود ۸ تا ۱۰ عدد فطیرخواهید داشت. روی آن ها را بپوشانید و دوباره برای حدود ۳۰ دقیقه دیگر کنار بگذاریدتا حجیم شوند.برای مواد میانی فطیر ۱۰۰ گرم آرد را در ماهیتابه تفت دهید، تا طلایی رنگ شود، کره و در صورت تمایل ۱ قاشق غذاخوری شکر را به آن اضافه کنید و با هم ترکیب کنید.برای روی فطیر ها نصف پیمانه ماست را با کمی زردچوبه ترکیب کنید.هر چانه را بهشکل کاسه گود کنید، ۱ قاشق غذاخوری سر پر از مواد میانی در آن قرار دهید و سر آن راببندید. سپس آن را روی سطح کار آردپاشی شده با کمک انگشتان دست به شکل گرد و به پهنای تقریبا یک و نیم سانتی متر باز کنید. از مواد رویه، روی فطیر بمالید و با نوک قاشق روی آن طرح بیاندازید. همچنین با چنگال آن را از چند محل سوراخ کنید.اگر فطیر ها رادر فر می پزید، فر را از قبل با حرارت ۱۷۰ درجه سانتی گراد گرم کنید و آن ها را برای۲۵ تا ۳۰ دقیقه در طبقه ی وسط فر، تا زمانی که طلایی رنگ شود، بپزید.همچنین می توانیدفطیر ها را روی گاز و در تابه بپزید. تابه را روی حرارت متوسط قرا دهید و گرم کنید.از شعله پخش کن استفاده کنید. فطیر را درتابه داغ بگذارید و برای حدود ۱۰ دقیقه ازهر طرف، تا طلایی رنگ بشه.