02177355340 - 02177358665 info@t-dco.ir
‍سبزی پلوباماهی
‍سبزی پلوباماهی

‍سبزی پلوباماهی

·        سبزی مورد استفاده در سبزی پلو معمولا شامل:

·        شوید (بیشتر از بقیه)

·        گشنیز

·        کمی شنبلیله

·        کمی ساقه (تازه)وچندحبه سیر

            📝مواد لازم :

·        سبزی پلویی 1/3 مقداربرنج

·        برنج به ازای هرنفر 1 پیمانه

·        روغن به میزان لازم

·        نمک به میزان لازم

·        زعفران به میزان لازم

طرز تهیه :

برای تهیه سبزی پلومجلسی، طبق روال همیشگی تهیه انواع پلو باید برنج را از 2-3 ساعت قبل پاک کرده، بشویید و یکی-دو ساعتی همراه با کمی نمک خیس کنید.موقع شروع پخت غذا، یک قابلمه مناسب برداشته و در آن آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب به جوش بیاید.وقتی آب به جوش آمد، برنج خیس داده را داخل آب بریزید و مقداری نمک به آن اضافه کنید.برای خوش‌عطر و خوش‌طعم‌ترشدن سبزی پلو، وقتی برنج در حال جوشیدن است مقدار کمی  زردچوبه به آب برنج اضافه کنید.بعد از چند دقیقه(بسته به نوع برنج) وقتی چند دانه برنج روی سطح آب آمد موقع آبکش کردن برنج است.حالابرنج را آبکش کنید و ته قابلمه، در صورت تمایل ته‌دیگ مورد نظر خود را انداخته و یافقط روغن بریزید و برنج و سبزی پلویی را که از قبل ساطوری و آماده‌کردید، به طور لایه‌لایه کف قابلمه بریزید. درب قابلمه را ببندید و حرارت زیر قابلمه را ابتدا زیاد کنید تابرنج بخار بگیرد.(شعله پخش کن فراموش نشه)بعد از اینکه صدای جلز و ولز از قابلمه شنیدید،به اندازه یک استکان آب ولرم و یک قاشق روغن ویک قاشق زعفران دم کرده مخلوط کرده دورتا دور برنج داخل قابلمه بریزید و حرارت را کم کنید.روی قابلمه دم‌کنی قرار دهید ودر آن را ببندید و حدود 30 دقیقه صبر کنید تا برنج با حرارت بسیار ملایم دم بکشد.

مواد لازم برای تهیه ماهی قزل آلا سرخ شده:

برای 4 نفر

·        ماهی قزل آلا درشت2 عدد

·        آبلیمو نصف فنجان

·        نمک، فلفل، پودرسیر وآردسوخاری به میزان لازم

·        زعفران دم‌کرده یک قاشق غ

·        روغن به میزان لازم

      🐟طرز تهیه :

اولین کارپس ازخرید ماهی این است که ازفروشنده بخواهیدفلس ماهی راگرفته وآنرافیله کرده(استخوان کمرکاملا خارجشود)وسپس ازوسط بصورت طولی هرماهی رابه دوتکه تقسیم کند.به این ترتیب شمافقط زحمت شستن4 تکه ماهی رامی کشید.

🐠نکته:

اگرقصدپذیرایی باماهی درسته دارید فقط آنرابی استخوان کنید. آبلیمو و زعفران دم‌کرده ونمک وفلفل وپودرسیر را درظرف گودوپهن  مخلوط کرده و ماهی‌ها را حدود1 ساعت داخل این ترکیب قرار دهید به طوری که تمام سطح ماهی به این مواد آغشته شود.حالا دریک سینی لبه دارآردسوخاری وکمی زردچوبه وپودرسیر را خوب مخلوط کنید.درصورت تمایل یک قاشق چایخوری جعفری یا شوید خشک به مواداضافه کنید و بهم بزنید. بعد از حدود 1 ساعت،ماهی را از داخل مواد درآورده وهرتکه راجداگانه درترکیب آردسوخاری  می غلطانیم تاهردوطرف ماهی کاملا به آردسوخاری آغشته شود.حالا داخل یک تابه بزرگ، به مقدار لازم روغن بریزید و وقتی روغن حسابی داغ شد،ماهی‌ها راتکه به تکه باشعله ملایم داخل روغن سرخ کنید. حالا که ماهی‌ها سرخ شده وسبزی پلو هم آماده شده، وقت آن است که غذا را سرو کنید. بهتر است یک دیس بزرگ و زیباانتخاب کرده و سبزی پلو را داخل آن بکشید و چند قاشق از پلو را با زعفران دم‌کرده مخلوط کنید و روی پلو بریزید. ماهی‌های سرخ‌شده را نیز روی برنج و یا کنار برنج قرار دهیدو غذا را با برش‌های لیمو ترش و چند برگ جعفری تزیین کنید.

     🌿نکته:

اگر بتوانید برای طبخ سبزی پلو مجلسی از برنج دودی یا برنج شمال استفاده کنید، عطر بی‌نظیر این غذا راهرگز فراموش نخواهید کرد.