02177355340 - 02177358665 info@t-dco.ir
دیگچه مشهدی 🍮
دیگچه مشهدی 🍮

   دیگچه مشهدی 🍮

 دیگچه با برنج و شیر و برخی طعم دهنده ها پخته می شه، دستور تهیه دیگچه بسیار شبیه طرز تهیه شیر برنج می باشد ولی سفت تراز شیر برنج است و آن را دم می کنند. البته به دو روش تهیه میشه که برخی در طرز تهیه آن برنج را با شیر می جوشانند که در اینصورت به شیر بیشتری نیاز است و بعضی دیگر ابتدابرنج را با آب، کمی می جوشانند تا نرم گردد بعد به آن شیر را اضافه می کنند و معمولادر طبخ آن از برنج نیم دانه استفاده می کنند تا دیگچه یکدست و زیبایی را داشته باشند.

📝مواد لازم

·        برنج نیم دانه: ۲۵۰ گرم

·        شیر: ۲ لیتر

·        شکر: ۲۵۰ گرم

·        هل ساییده: ۱۰ گرم

·        پودر پسته ( برای تزیین ): به میزان کافی

·        گلاب: یک چهارم پیمانه

 

🏻طرز تهیه دیگچه مشهد:

برای پخت دیگچه باید بگذارید برنج دو سه ساعت قبل در آب خیس بخورد. بعد آب آن را خالی کرده در ظرف مورد نظر بریزید، مقداری شیر به آن اضافه کرده ، بگذارید روی حرارت ملایم پخته شود و مدام هم بزنید و در این حین کمکم شیر را به آن اضافه نمایید. مقداری شیر را نگه دارید تا بعد از اضافه کردن شکر وهل بریزید. وقتی برنج خوب پخته شد، شکر و هل را اضافه نمایید و بقیه شیر را هم اضافه کنید بگذارید به خوبی شکر، به خورد برنج برود (در این مرحله از طرز تهیه دیگچه, کمیاز مواد را بچشید تا اگر بسته به ذائقه ی شما شکر آن کم بود مقداری شکر اضافه نمایید).در پایان وقتی که مواد به شکل خمیری سفت در آمد، گلاب را اضافه کرده و مقداری هم بزنید،سپس دیگچه را دم کرده، حرارت را کم کنید تا یک ساعت دم بکشد. بعد از این مدت دیگچه را در ظرف دلخواه خود بریزید و روی آن را با پودر پسته تزیین نمایید.

      🥛نکته:

    شمامیتوانیداز زعفران دم کرده نیز استفاده کنید که در پایان کار به دیگچه اضافه می شود. می توانید این دسر رو دورنگ تهیه کنید.در حین هم زدن هیچ وقت ته دیگ را جدا نکنید و از روی ته دیگ هم بزنید.از کمی کره یا خامه هم میشه استفاده کنید.

   نوشجان کنید😋