02177355340 - 02177358665 info@t-dco.ir
کَلانه ( نان سبزیجات )
کَلانه ( نان سبزیجات )

کَلانه

 به کردی: که‌لانهKelane) )

 نوعی نان است که در کردستان پخته می‌شود. این نان بسیار نازک است و در خمیر آن آرد گندم با سبزیجاتِ خرد شده‌ی کوهی یا محلی مخلوط می‌شود.

سبزیجات معمولاً شامل تره پیازچه و یا گیاه کوهی به نام کنی وال (پی وال) - پیچک کوهی است. خمیر آماده چند دقیقه بر روی ساج قرار داده می‌شود و سپس آن را داغ داغ به روغن محلی آغشته می‌کنند و همراه با  دوغ میل می‌کنند.

مواد لازم:

·        آرد : 2 لیوان

·        آب : مقداری

·        نمک : نمک: 1/2 قاشق چای خوری پیازچه و تره یاسبزی معطردلخواه : یک لیوان خردشده

·        کره : 50 گرم

روش تهیه

تره و یا پیازچه و یا هرسبزی معطر را بشورید و ریز خرد کنید و بزارید بشون بره آرد رو با نمک مخلوط کنید و بهش آب ولرم اضافه کنید و هم بزنید. آب رو کم کم بریزید تا خمیری یکدست و نرم بدستبیاد . خمیر نباید چسبناک باشه ولی نباید خشک هم باشه این نان بدون خمیر مایه تهیه میشه اما چون خمیر خیلی نازک باز میشه در نتیجه نان لطیفی بدست میاد خمیر رو ورز بدید و بعد روش رو بپوشانید بزارید به مدت 10-15 دقیقه استراحت کنه خمیر رو به 8-9 قسمت تقسیم کنید روی میز کار رو کمی آرد بپاشید و با کمک وردنه خمیر رو نازک باز کنید .

بعد خمیر رو با دست کمی بکشید تا خمیر نازکتر بشه این کارکمی مهارت و تجربه نیاز داره . حالا خمیر رو روی میز پهن کنید و یک طرف خمیر پیازچه خرد شده بریزید و طرف دیگر خمیر رو روش برگردونید و کناره های خمیر رو با انگشت به هم بچسبونید .حالا تابه ای رو اماده کنید و بزارید روی حرارت تا داغ بشه حرارت باید روی متوسط باشه چون نون زود میسوزه و اگر هم کمتر باشه نونتون خشک و سفت میشه پس حواستون باشه خمیر رو بندارید داخل تابه بزارید تا کلانه بپزه وقتی یک طرف خمیر پخت و خالهای قهوه ای به خودش گرفت طرف دیگه خمیر رو برگردونید تا بپزه.بعد از پخت کامل کلانه اون رو داخل ظرف بزارید و روش روکره بمالید و با دووغ  نوش جان کنید.کلانه در کردستان معمولا روی ساج پخته میشه که یه صفحه فلزی گرده واونو روی حرارتِ چوب داغ می کنن.

تمام