02177355340 - 02177358665 info@t-dco.ir
آش رشته نذری 🍲
آش رشته نذری 🍲

  آش رشته نذری 🍲

   برای 50 نفر

📝مواد لازم :

·        نخود  :نیم کیلو

·        لوبیا : نیم کیلو

·        عدس :یک کیلو

·        سبزی ( جعفری ، گشنیز، کمی تره ، برگ چغندر یا اسفناج ):پنج کیلو

·        رشته آشی : پنج کیلو

·        پیازخلالی سرخ شده: نیم کیلو

·        نمک؛زردچوبه وفلفلسیاه ساییده :اندازه دلخواه

·        سیر داغ و نعناع داغ برای تزیین ازهرکدام دولیوان دسته دار

·        کشک    پاستوریزه :500گرم برای تزیین 500گرم برای داخل آش

 

🍃🍃🌼🍃🍃🌼🍃🍃🌼🍃

 

         📝طرز تهیه :

 

 از روز قبل نخود و لوبیا راپاک کرده و خیس کنید. بهتراست چند بار آب آنها را عوض کنید ،

 نخود و لوبیا را جدا و عدس را جداگانه بپزید ، دیگ نذری (۱۰۰ کیلویی ) را تا نصفه ازآب پر کنید وروی شعله بذارید.وقتی آب بجوش آمد نخودو لوبیا و عدس را داخل دیگ بریزید بعد از آن سبزیها را داخل دیگ ریخته و هم بزنید ،صبر کنید تا سبزیها پخته شده و رنگشون عوض بشه. چون رشته آشی وکشک دارای نمک میباشد با توجه به رشته  مقدارکمی نمک داخل آش بریزید، مواظب باشید شور نشه ،مقداری زردچوبه وفلفل سیاه به حبوبات اضافه کنید و خوب بهم بزنید تا آش شما خیلی خوش رنگ وخوش عطربشه. حالا که سبزیها پخته شد می توانید نصف پیاز سرخ شده راداخل آن بریزید ، رشته ها را هم کوتاه  کرده و خرد کنید و داخل آش بریزید ،بعدازبجوش آمدن آش بارشته ها شعله را کم کنید. حالا باید آش رامرتب هم بزنید تا رشته ها به هم نچسبند وقتی رشته ها حجیم شدند و  ،آش پرازلعاب شد500 گرم کشک راباکنی آب رقیق کرده و با آش مخلوط کنید و خوب بهم بزنیدوبعد زیر آن را خاموش کرده و در ظروف بکشید.

🍃نکته:

دقت کنیدکه مرتب بهم بزنید ودرظرفها بکشیدچون موادآش ته نشین میشه. پیاز سرخ شده و سیر داغ و نعناع داغ و کشک  را برای تزیین ظرفهای آش مصرف کنید.

توجه :

با توجه به مقدارمواد لازم میتوانید مقدار آش مورد نظرتان را تغییر دهید . مثلا برای دیگ ( ۵۰ کیلویی) همه مواد را نصف کنید .

نسبت سبزی به رشته باید برابر باشد و عدس 2پیمانه لوبیا 1 پیمانه و نخود ۱ پیمانه باشد .

برای خوشمزه تر شدن آش میتونید استخوان قلم تهیه کنید و بپزید و آبش رو داخل آش بریزید تا سه دفعه میتونیدقلم را بجوشانید و از آبش استفاده کنید ، افرادی که محدودیت مصرف لبنیات دارن بخاطراینکه دچار کمبود کلسیم نشن میتونن از آب قلم استفاده کنن .

🙏نذرتون قبول