02177355340 - 02177358665 info@t-dco.ir
حلیم بادمجان 🍆
حلیم بادمجان 🍆

🍆حلیم بادمجان خوشمزه بادستورپخت عالی

 

مواد لازم برای 6 نفر:

·        بادمجان :: 2.5 کیلو

·        برنج :: 150 گرم(1 پیمانه)

·        آب برای برنج :: 5 تا6 پیمانه

·        گوشت راسته :: 350 گرم

·        پیاز :: 4 عدد

·        سیرخردشده:1 قاشق غذاخوری

·        نعناع خشک :: 1 قاشق غذاخوری

·        روغن :: به میزانلازم

·        زعفران :: 1/2 قاشق چایخوری (به همراه کمی نیز برای تزیین)

·        پودر سیر :: 1/2 قاشق چایخوری

·        نمک و فلفل سیاه:: به میزان لازم

·        کشک :: 1 پیمانه(بسته به ذائقه می توان میزان آن را تغییر داد)

·        کشک زعفرانی، سیرو پودر گردو :: برای تزیین

🍆🍆🍆🍆🍆🍆

 

    📝طرز تهیه

ابتدا بادمجان ها را پوست گرفته وشسته وحلقه حلقه میکنیم.توی یک قابلمه نچسب اول یک سرپیاز خردشده را با کمی روغن تفت میدیم. وبعد بادمجان ها رادرچندمرحله روی پیازها میریزیم ودرقابلمه رامیذاریم تابادمجان ها بخارپزشده وحجمش کم شود.وقتی تمام بادمجان ها را توی قابلمه ریختیم یک لیوان آب اضافه میکنیم ودرقابلمه رامیبندیم تا بادمجان ها پخته ونرم بشن.حالا با کفگیر چوبی خوب بهم میزنیم وبادمجان ها را بانوک کفگیرمیکوبیم تالِه ونرم بشن.

شعله راکم کرده وهر چند دقیقه بادمجان ها را تفت داده وبا کفگیر میکوبیم.این کار را تاموقعی که بادمجان سرخ و کاملا یکدست بشه ادامه میدیم.بااین روش شما کمترین روغن را برای سرخ کردن بادمجان به کارمی برید.😊

§        آماده کردن برنج

حال نوبت به آماده کردن برنج می رسد: برنج را از قبل کمی بخیسانید و با میزان آب گفته شده درون قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت گذاشته تا حسابی بپزد و آب آن تبخیر شده و غلیظ شود درست مانند زمانی که برای شله زرد، برنج تهیه می کنید. زمانی که برنج شروع به جوشیدن کرد تا زمانیکه کاملا” پخته نشده نباید برنج را هم زد زیرا در این صورت برنج ته گرفته و باید مدامهم بزنید. پس از اینکه برنج له شده آماده شد،اجازه میدیم کمی خنک بشه و بعد با  گوشکوب برقی یا دستی آنرا له کنید و با بادمجان ها مخلوط کنید و کناری قرار دهید.

یک عدد دیگر از پیازها را پوست کنده و چهار قاچ شده  همراه با گوشت درون قابلمه یا زودپز ریخته زردچوبه و فلفل هم اضافه کنید و کمی مواد را تفت دهید تا عطر آن بلند شود.2 پیمانه آب ریخته و اجازه دهید تا گوشت کاملا” بپزد (حدود 2 تا 3ساعت). در اواخر پخت کمی نمک اضافه کنید (نیازی به افزودن زیاد نمک نیست زیرا این غذا با کشک سرو می شود که حاوی نمک هست).گوشت را پس از خنک شدن  با دست رشته رشته کنید این روش برای گوشت بهتر است نسبت به آنکه با گوشکوب له شود. آب گوشت را صاف کنید ولی دور نریزید و آن را برای ادامه کار نگه دارید. گوشت رشته رشته شده را به بادمجان و برنج له شده افزوده و در کناری قرار دهید. حالا دو سرپیاز را خلالی خرد کرده و سرخ میکنیم و ½ قاشق چایخوری زردچوبه بعدازطلایی شدن به آن اضافه کنید و نصف پیازها را برای تزیین نگهداشته و بقیه را به مخلوط موادتان اضافه کنید.می توانید از نعناع داغ هم برای داخل حلیم بادمجان استفاده کنید که برای این کار،1 قاشق غذاخوری روغن را داغ کرده و نعناع را همراه با ½ قاشق غذاخوری زردچوبه و پودر سیر به روغن اضافه کنید. دقت کنید که نعناع به سرعت می سوزد و تلخ می شود. نیمی از نعناع داغ راداخل مواد ریخته و نیمی را برای تزیین نگهدارید. کشک را به همراه ½ پیمانه از آب گوشت که باید داغ باشد،مخلوط کرده تا کمی  حالت شل پیدا کند و به راحتی بامواد مخلوط شود برای این کار می توانید کشک را حدود 10 دقیقه روی حرارت قرار دهید.حالدر قابلمه ای تمام مواد را مخلوط کنید که شامل: بادمجان ها و برنج له شده، گوشت رشته شده، پیاز سرخ شده و نعناع داغ می باشد.اگر موادتان یکدست نیست با گوشکوب برقی یا دستی مواد را یکدست کنید و چنانچه موادتان خیلی سفت بود حدود ½ پیمانه و یا کمتر آب گوشت بیفزایید. سپس اجازه دهید تا مواد روی حرارت خیلی کم به مدت نیم ساعت بماند تا جا بیفتد. سپس زعفران را که در کمی آب جوش حل کرده اید افزوده و مواد را هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شده و یکی دو جوش بخورد در اواخر پخت نیز کشک را بیفزایید.در این حین باید حدود 10 تا15 دقیقه مواد را حسابی هم زد تا ته نگیرد و پس از آن نمک و فلفل حلیم بادمجان را اندازه کنید تا مطابق ذائقه تان باشد. حدود 1 قاشق غذاخوری گردوی خرد شده هم برای داخل آن استفاده کنید که بسته به ذائقه شما کمتر یا بیشترمیشه .حلیم بادمجان آماده شده را درون ظرف مناسبی  سرو کنید و روی آن را با پشت قاشق صاف کنید. سپس با نعناع داغ، پیاز داغ، گردوی پودر شده و کشک زعفرانی تزیین کنید من کمی هم سیر داغ برای تزیین استفاده کردم.

🍆نکته:

۱_این غذا دستورهای مختلفی داره که این دستوررایج تره.

٢_حلیم بادمجان بایدحتما داغ نوش جان بشه.

البته نان داغ وسبزی خوردن تازه ودوغ فراموش نشه....

باچاشنی عشق مادرانه....🌹

 

      نوش جانتان

 

🍹🎄🍹🎄🍹

حلیم بادمجان